2012/05/17

山嵜一也の『書を読み海を渡れ』 21世紀型の建築教育

これは通常授業の“教壇”からの風景。誰もいない木曜午前8時のオフィス。
英国の始業前。日本の5時限目。
『武士道』 新渡戸稲造 著

 毎年4月から8月の土曜日は朝からキーボードに向かう。ウェブ上で英国と日本を結んだ設計授業の週末エスキスがある。日本の母校の授業をウェブ上で教えるようになって長い。この週末分は“課外授業"だが、これを受ける意欲ある学生は毎年面白いように伸びる。
 学部3年生たちはウェブ上で“施主"を抱え、住宅を設計する。この施主は授業の受講生OB・OGが匿名で演じる。実社会で揉まれ始めた元学生たちは日常業務の後、学生たちとの打ち合わせのためにウェブ上に戻って来てくれる。日付が変わるころ、現実社会でのクライアントのわがままの鬱憤(うっぷん)を晴らすかのようにディスプレー越しに学生たちと対峙する。
 それ故、学生には異なる設計条件が生まれ、教える側も手間がかかる。僕が受けた20世紀の授業のように皆が同じ敷地と与条件で設計する教育とは違う。彼らは考えをテキスト、スケッチ、3次元モデルでどんどんアップロードし、僕も日常業務の合間にコメントやスケッチで返す。延々と続くキャッチボール。しかし、これを繰り返すことでしかアイデアは固まらない。デジタル世代は対面と同様、むしろそれ以上にディスプレーに向かうと饒舌(じょうぜつ)になる。
 授業で伝えたいのは建築の基本や理論だけでなく、プロになるための覚悟だと思っている。新渡戸稲造が日本人の生き様『武士道』を英語で直接世界へ伝えたように、僕は海外の建築現場から授業を通して学生たちに伝えたい。それはたとえウェブ上でも可能だ。この建築設計教育を確立し、先日退官された恩師は「教育とは教え育むと同時に教え育まれること」と言っていた。学生たちから投げ返されるボールから、その意味がわかるようになってきた。進化し続けるテクノロジーのお陰で9850㌔離れたキャッチボールが出来る。遠くにいるからこそ伝えられることもある。それがウェブ型非常勤講師としての僕の役割なのだと思う。
 2時間後、エスキス終了。キーボードを叩き続けた僕の手はキャッチボールを終えた時のように熱い。
(コラムからあふれた日常をツイッターでつぶやきます  www.twitter.com/yamazakikazuya)

『武士道 』(岩波文庫) AmazonLink

◆Design tutorial in the new century
 From April to August every year, I wake up early on Saturday morning because I have online architectural weekend tutorials between the U.K. and Japan. I have taught long as an online tutor. Although weekend tutorials are extras, the students who turn up weekend are incredibly improved every year.
  The third-year undergraduate students have their own "client" and design housings. By the way, the clients played anonymously are ex-students who studied on the same online system. After work, the formerstudents who became professionals come back and have meetings online with currents students midnight. In their meeting via displays, the young grads relieve their frustration from real clients.
  Therefore, there are many different types of design brief on each students and the tutor is required for a lot of time and effort. It is the totally different tutorial process from the one which I was a student in 20th century. The self-motivated students upload their ideas in texts, sketches and 3D CAD model many times. I reply comments and sketches at lunchtime. It is like an endless pitch and catch. However, the repetition is necessary to brush up their ideas. The digital natives are talkative on displays as well as or more than in thereal world.
  The things which I would like to tell in online tutorials are determination to be professional as well as architectural basic knowledge and theories. As Dr. Inazo Nitobe spread the Japanese soul in his book, "Bushido" in English directly to all over the world, I can tell students about the architectural world outside Japan through this online system. I believe that earnest reaches to them even online.
  The professor, who is my mentor andinvented this online tutorial, said, "The education is being taught and grown as well as teach and grow" I deeply understand now after many endless pitch and catch. Fortunately for us in the evolving digital technology, we can do pitch and catch at a distance of 9850km. I can tell students my experience because of far away from Japan. It is my role as an online design tutor.
  After two hours, the online tutorial completed. My weekend has started with warmed up hands because of online pitch and catch on the key board.


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